1998:12

av Birger Palo
om tjänstledighet med B-avdrag för präster

KMot 1998:12

Den nuvarande ordningen för tjänstledighet med B-avdrag för präster har en något problematisk utformning. Enligt de uppgifter jag har fått är det Domkapitlet som har beviljat B-avdraget. Stiftsstyrelsen har sedan beviljat tjänstledigheten, och sedan har pastoratet fått bära det ekonomiska ansvaret.

Därefter har det många gånger hänt att den tjänstledige prästen har flyttat från pastoratet, när tjänstledigheten är över. Pastoratet har således inte kunnat tillgodogöra sig resultatet av t.ex. de studier eller den fortbildning, som man bekostat.

Det vanliga är att det är verksamhetens behov, som styr företagens satsning på kompetensutveckling hos personalen.

Det är enligt min mening angeläget att se över nuvarande ordning och söka få fram en mer tillfredsställande ordning i denna fråga.

Jag hemställer därför

att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen verkar för att ovan anförda problem löses på ett mer tillfredsställande sätt.

Luleå den 15 juni 1998

Birger Palo